A rendezőben volt kurázsi
Brecht bemutató a kecskeméti Katona József Színházban


A kecskeméti Katona József Színházban múlt héten mutatták be Bertolt Brecht Kurázsi mama és gyerekei című darabját Zsótér Sándor rendezésében, Ungár Júlia új fordításában

A dráma a harmincéves háborúban játszódik. Egy asszony történetét meséli el, aki egyszerre akar megélni a háborúból s túlélni azt gyermekeivel együtt. De ahogy a szerző írja, "aki az ördöggel akar reggelizni, annak legyen elég hosszú a kanala." Mert nem lehet egyszerre kint és bent is fogni egeret. Kurázsinak sem sikerül. Gyerekei sorra meghalnak, s neki egyedül kell tovább élnie, a háború folytatódik.
A színre vitel egyik központi kérdése, hogy miképpen ítéli meg a rendező a főszereplő
alakját. Közismert Brecht elmélete az elidegenítésről, a nézői távolságtartásról, de ettől függetlenül fennállhat az esélye a melodramatikus, netán túlzottan elítélő ábrázolásnak. Zsótér sikeresen kikerülte a zsákutcákat, de ennek természetesen ára van. A közönség talán harsányabb előadásra számított - aminek lehetősége ugyancsak kódolva van a szövegben -, Zsótér viszont az elvontabb, laboratóriumi utat választotta. Színészi helyzetgyakorlatokat állít elénk, miként lehet minél szilárdabban, minél absztraktabb módon bemutatni egy szituációt. Így is születnek kivételes pillanatok, csak bírjuk türelemmel!
A díszlet a Palermo régi belvárosában ma is működő, pusztuló barokk színház, a Teatro Garibaldi képe, kulisszafalak formájában. Ami így egyszerre jeleníti meg a színház pusztulását, és annak okaként a háborút, a romlást. Kurázsi tragédiája sem más, minthogy a romlásból akar építeni.
Brecht technikája az, hogy szépen lassan bevonja a nézőt a játékba. A rendező pedig követi ezen az úton. Nem a darabra rárakódott közhelyekben, előítéletekben gondolkodik, hanem a szöveget pontosan elemezve mutatja be a jeleneteket. A statikus és hosszabb első felvonás után, ahol szinte kimerevített állóképekben fogalmazott, a második részben lendületbe jön a színpad. Az egész teret bejátsszák a színészek (a szélső, felső páholyokban és a karzaton is felbukkannak).
Az egyik legradikálisabb megoldás a kocsi hiánya, egy asztal helyettesíti, a mozgást pedig a forgószínpad. Az asztal, amely mellett játszanak a színészek, fokozatosan lecsupaszodik, ahogy alakul a történet és egyre beljebb megyünk a mocsokba, a kompromisszumokba. Az emberi kapcsolatok üresek, idegenek, a szereplők sokszor kifele, a nézőtér felé néznek, nem egymásra. Mintha egy eleve elrendelt történetet látnánk.
A kérdés az, hogy milyen áron éri meg élni, mit lehet és kell feláldozni azért, hogy tovább, esetleg jobban élhessünk. Kurázsi Zsótér elképzelésében egy fanyar, megélt asszony, aki úgy érzi, ő csak a dolgát teszi. Valami tragikus vakság homályosítja el a szemét, s ez okozza vesztét. A címszerepben Vörös Eszter visszafogottan, szenvtelenül tárja elénk egy asszony sorsát. Fanyarul bölcs, kérges, egy tömbből faragott alakítás, a végén még megrendítő is tud lenni. A főbb szerepekben Szarvas Attila, Makranczi Zalán, Bognár Gyöngyvér, Mészáros Tamás, Fazakas Géza és Balogh Erika jelenik meg. A színészi játék, ahogy a rendező egyéb munkáiban is, rendkívül koncentrált. Kiket árulunk el, kik mellé állunk, milyen döntéseket hozunk? Közhelyek, a rendezés viszont mindezt kerülő úton mutatja meg, elülteti bennünk a gyanakvást, a hiányt, az űrt. Hiszen nagy gesztusokra vágyunk, közérthetőségre, egyértelműségre. S akkor itt embereket látunk, akik idegenek, önmaguknak is, mégis valahogy ismerősek, s nemcsak a ruha miatt. Mert ők mi vagyunk.



(Bóna Norbert, Petőfi Népe)

 




 Vissza