Don Juant nem lehet utálni
Moliére-bemutató a kecskeméti Katona József Színházban


Azt írja az egyik műsorújság, hogy mostanában több hölgy vált majd jegyet a Kecskeméti Katona József Színházba, merthogy a Don Juant játsszák! Tény és való, hogy nevezett személyről mindenkinek a könyörtelen spanyol nőcsábász, az érzéki élvezetek féktelen hajszolója ugrik be, s valószínű, hogy ez sok nőben nosztalgiát is ébreszt.

A Bodolay Géza színidirektor rendezte darab a legelején magával ragadja a közönséget azza1 a szokatlan fogással, hogy Ariane Mnouchkine Moliére című filmjéből vetítenek néhány hangulatteremtő kockát a színpad előtt függő vetítővászonra. Színház a színházban!
Ezután következik a mi Don Juanunk, aki persze szoknyapecér is, de ez csak a felszín. Don Juan ennél sokkal több. Ő testesíti meg az igazi értelmiségit, az örök kételkedőt. Nem bírja elviselni, hogy bármely tőle független erőnek ki legyen szolgáltatva, és mivel úgy érzi, hogy belőle mint szellemi lényből csúfot űz az Ég, sértettségében maga is megcsúfolja az eget. Nem tisztel semmit, amit a társadalmi rend alappillérének szokás tekinteni. A szabadság megtestesítőjévé válik, független és lázadó szelleme emberfelettivé avatja. (Ezt jelképezi az az emblematikus utcakő, amely a színpadon végig jelen van, felemelik, rakosgatják, de soha el nem dobják.) Don Juannak valójában negatív hősnek kellene lennie, de nem bírunk iránta igazi ellenszenvet érezni. Kaszás Attila (Jászai-díjas) rendkívüli ráhangoltsággal formálja meg élete első Moliére-szerepét. Kis híján szimpatikus alakot teremt kiélt ábrázatával, enyhén züllött (mai) értelmiségire vett figurájával. Megkockáztatom, nem keveset adott önmagából Don Juanba.
Kitűnő partnere Epres Attila, a minden tekintély előtt fejet hajtó, önmagát percről percre megalázni képes, vagyis teljesen normális emberi vonásokkal felruházott Sganarelle szerepében. A Kaszás-Epres párosnak az egész darabon megbicsaklás nélkül átívelő, bravúros alakítása felejthetetlen élményt adott.
Sajnos, a jól felépített, egységes első rész után egy széttöredezett, csak nagy erőlködések árán összetartott második felvonás nézői voltunk. Hogy nem szenvedő alanyai, az annak köszönhető, hogy a két főszereplőt a körülöttük zajló „események” sem tudták játékukból kizökkenteni. Akadozóvá vált az előadás ritmusa, megtört a darab dramaturgiai íve. Egyre gyakrabban harsant föl a zene, és bombáztak bennünket rosszul sikerült gegekkel. Pedig ha az irodalmi alapanyag jó, és ezt ráadásul kitűnően játsszák a színészek, kár a nézőt folyton-folyvást megzavarni abban, hogy élvezze az előadást.
Immár örök rejtély marad számomra, hogy miért üldögélte végig az estét a színpad hátsó zugában egy (elektromos) gitáros. A szellem képében megjelenő két ifjúhölgy - az egyik pucéran, a másik begombolkozva és egy szertári csontvázat vonszolva - olyan mellbevágóan röhejes volt, hogy a döbbenettől nevetni is elfelejtett az ember. Csoda-e, ha Don Juan ezek után nem féli a természetfeletti erők világát (sem)? Azok a nézők pedig, akik a befejezés előtt tíz perccel még nem jöttek rá arra, hogy ennek a darabnak mára is érvényes üzenete van, biztos, hogy a teljes megvilágosodás állapotába kerültek, amikor Don Carlos fekete mackóba öltöztetett testőrei egy mutatós pitbull társaságában átmasíroztak a színen.
Meglehetősen „higgadtra” vette Donna Elvira alakját Balogh Erika. Ilyen nőre vágyhatnak azok a férfiak, akik a frigy után lelépnek, de nem szeretik a cirkuszt. Donna Elvira olyan visszafogottan adott hangot sértettségének, mintha arról számolt volna be, hogy átverték a közértben.
Jól kiaknázta a jelenetükben rejlő lehetőségeket Magyar Éva és Szokolai Péter. Mari és Frici kettősében, valamint Sirkó László, Vasárnap úr, a porig alázott hitelező szerepében.
A bársonyos hangú Rubold Ödön '50-es évekbeli öltönyében feszengett Don Juan apjaként és szórta átkait csekély vehemenciával. Ugyancsak a színművész hangján szólalt meg a kőszobor is (az emeleti páholyból), mintha ő lenne végrehajtója az apa által beígért csúfos végnek - ha jól értettem.
Ellentmondásos érzésekkel távoztam a színházból, és ez jó. Kaszás Attila és Epres Attila játéka valósággal elzsibbasztott, a rendező némely ötlete pedig felbosszantott. De miért megy az ember színházba, ha nem azért, hogy alaposan felkavarják az érzéseit, és hogy utána lehessen a látottakat dicsérni vagy ócsárolni? Bodolay Géza Don Juanja mindkét igényt kielégíti: élménydús estével ajándékozza meg a publikumot.



(Kormos Emese, Petőfi Népe)



 


  Vissza