Színművészet - határok nélkül
Balogh Erika, az „örökös beugró” televíziós
műsorvezetőként
Szép, fiatal, tehetséges, mégis ritkán látjuk színpadon, filmen, televízióban.
Szeptember 23-án azonban az ifjúság, a gyermeknép köreiben, óriási
népszerűségnek örvendő nemzetközi televíziós vetélkedőben, a Játék határok
nélkül című, három esztendő óta Magyarországon is zajló mulatságban éppen a
döntőt „vezényli” Balogh Erika színművésznő. A megszokott műsorvezető, Geszler
Dorottya ugyanis az utolsó pillanatban családi okok miatt lemondta szereplését.
Ez a televíziós beugrás jó alkalom arra, hogy Balogh Erikával színházról,
szabadságról, szerepekről és lehetőségekről beszélgessünk.
- Szokatlan feladat egy színésznek televíziós műsort vezetni. Nincs a kezében
megírt szöveg, nincs súgó se, aki segítene neki, mikor, mit kell mondania.
Ugyanakkor óriási lehetőség is, hogy országnak-világnak megmutassa, mire képes.
Talán még életében nem volt annyi nézője moziban, színházban Balogh Erikának,
mint ahány ember szeptember 23-án a képernyő előtt figyeli munkáját.
- A színészi pályát még főiskolásként egy televíziós sorozattal kezdtem. (A
rendezője annak is, minként a Játék határok nélkül című vetélkedőnek, Apró
Attila volt, így tehát pontosan tudom, milyen népszerűséget jelent a
televízióban megjelenni.) A váratlan feladat megoldásában - éppen a döntőnél
beugrani az évek óta futó sorozatba - igen nagy szeretettel és segítőkészséggel
vett körül a műsor stábja, így azután minden zavar nélkül készült el a felvétel.
- Lehet, hogy ezután televíziós műsorvezetőként fogjuk látni?
- Igen kedves, jóízű játék volt számomra a Játék határok nélkül, ha máskor
felkérnek effélére, szívesen vállalom azt is. Az igazi szerelmem azonban
változatlanul a színház meg a film.
- Úgy tűnik, mostanában reménytelen ez a szerelem. Nem tartozik egyetlen
társulathoz sem, játékfilmben, televíziós filmben ritkán látható. Szabadúszóként
kevés feladatot vállal. Vagy kevés feladatra kérik fel Balogh Erikát?
- Tizenöt évig voltam egy színháznak, a Tháliának, a későbbi Arizónának a sokat
foglalkoztatott, talán azt is mondhatom, sikeres művésze. Azután egy pillanat
alatt vége lett az egésznek. Amikor Törőcsik Mari átvette az Arizónát, hogy
Művész Színházat csináljon belőle, több más kollégámmal együtt engem is
elküldött. Egyetlen mondattal: nem ismer, színpadon soha nem látott, nem tudja,
mire vagyok képes, nem tart rám igényt. Én azt javasoltam akkor nézzen meg,
hogyan játszom, és utána beszélgessünk. Törőcsik Mari azonban ezt nem tudta
vállalni.
- Különös, hogy sehol sem olvastunk, nem hallottunk erről akkoriban egyetlen
szót sem.
- Pedig sokan megkerestek, nyilatkozzak az elbocsátásomról, én azonban
mindenkinek azt mondtam: egy új igazgatónak joga van ahhoz, hogy eldöntse, kivel
óhajt dolgozni, kivel nem. Ráadásul azokat, akiket Törőcsik helyettünk,
elbocsátott művészek helyett fölvett a színházához, mind a barátaimnak éreztem,
miért nyilatkozgattam volna ellenük.
- A Törőcsik Mari-féle Művész Színház azóta a múlté, Balogh Erikát pedig úgy
tűnik, nem foglalkoztatják kellőképpen.
- Ma ahhoz, hogy a szabad színészt sokat foglalkoztassák, kellően kell tudni
magát adminisztrálnia az embernek, ehhez azonban én nem értek. Nem panaszkodom,
szép szerepeket kaptam az utóbbi két-három színházi szezonban. Játszottam az
Újpesti Színházban, a Karinthy Színházban, a Várszínházban (e két helyen a most
induló évadban is számítanak rám), Székesfehérváron Koncz Gábor rendezésében
léptem fel; forgattam Jancsó Miklóssal, forgatok Koltai Róberttel...
- Színházi szerepei a Karinthy színházbeli Adáshibában is, a Várszínházbeli
Császármorzsában beugrások kismamaszerepre vállalkozó kolléganői helyett. Örökös
beugró lett az erős és eredeti tehetségű Balogh Erikából?
- Kár, hogy nem az első pillanatban gondolnak rám a rendezők. De tudomásul kell
venni, hogy ma Magyarországon a színház és a film roppant zárt világ, ha nem
forog az ember neve annak a néhány divatos és felkapott művésznek a neve között,
akiket állandóan foglalkoztatnak, akkor nemigen jut eszébe senkinek, hogy egy
Balogh Erika a világon van.
- Ha szabadon választhatna, milyen stílusú színházhoz szegődne? Olyanhoz, amely
főleg klasszikus darabokat játszik, vagy olyanhoz, amelyik polgári színháznak,
körúti színháznak, esetleg könnyű kis zenés mulatónak vallja magát?
- A Thália Színházban mindenbe belekóstoltam, játszottam Moliére-vígjátékokban,
Shakespeare-darabokban, táncoltam és énekeltem, minden műfajban otthon éreztem
magam. Az volt a fontos, hogy olyan emberek között legyek, akik szeretnek, olyan
színházban legyek, ahol jó a légkör. Igaz, ma is a színházi sokszínűség vonz
leginkább, de olyan színházba vágyom, ahol megbecsülnének, ahol fontosnak
tartják, hogy szépen beszéljenek a színészek, ahol az állóképességét és a
mozgáskultúráját is méltányolják a művésznek. Egészséges színházba vágyom.
- Jelentős megbízatások nélkül sem szomorkodik, sőt kiegyensúlyozott, boldog
embernek látszik.
- Nagyon rövid az élet ahhoz, hogy a színházi világ zártsága miatt búslakodjam.
Igyekszem mindenben megtalálni azt, aminek örülni lehet, emberi kapcsolataimban,
környezetemben, sportban, hazámban. Miért is ne volnék boldog és
kiegyensúlyozott?
lőcsei – Magyar Nemzet, 1995. szeptember 4.