Színház az egész világ?
Arizonások a tháliásokért. Felforrósodott a hangulat
A színházban az a legfontosabb, ami a világot jelentő deszkákon történik. Most
azonban úgy tűnik, a színfalak mögött és a hivatalokban zajlanak a sorsdöntő
események. Néhány hete szinte bombaként robbant a hír, hogy a jelenlegi Thália
és Tivoli Színház társulatát az évad végén szélnek eresztik. A Nagymező utca
22-24. számú épület falai sok mindent megéltek már. Az első igazi botrány ’92
őszén pattant ki. A két évvel korábban Kazimir Károly igazgató helyére lépő Mikó
István szerződése lejárt, posztjára a Fővárosi Önkormányzat pályázatot írt ki. A
győztes Törőcsik Mari és csapata lett. Így az akkor éppen Arizona néven futó
színház gazdát cserélt. A régi társulat szinte valamennyi tagja az utcára
került. Az új csapat pedig Művész Színház néven megkezdte tevékenységét. Ebben a
formában két évig dolgoztak, az idei évadtól ugyanis - ismét Tháliaként -
Csiszár Imre vette át a színház irányítását.
A Fővárosi Önkormányzat színházi struktúraváltásról beszél. Anyagi okokra
hivatkozva kívánja a szezon végétől egy tollvonással szélnek ereszteni a
csapatot. A Thália a nyár eleji kapuzárás után mintegy két évig tartó
rekonstrukció előtt áll. Az eredeti elképzelések szerint ez idő alatt a színház
művészei vidéken tájoltak volna előadásaikkal, amely, mint az illetékesek
mondják, közel hatvan millió forintos pluszköltséget jelentene az önkormányzat
számára. Persze az is lehetséges, hogy a mostani finanszírozási rendszer apró
módosításával, a többi játszóhely költségvetésének felülbírálásával talán ez az
összeg is előteremthető lenne.
A harc jogos
A változásokra valóban szükség van. Ezt a színházi szakma is elismeri. Ám a
módot és az időt ők is megkérdőjelezik. A közel negyven művész elbocsátása jelen
pillanatban alapozás nélküli építkezésnek tűnik. A színházi szakma egy része
kiáll a színészek mellett. A Magyar Színészkamara és a Színházművészeti
Szövetség is felemelte hangját az érdekükben. Ennek ellenére egységes
összefogásról ugyanúgy most sem beszélhetünk, mint három évvel korábban, amikor
a színház nélkül maradt arizonások segítségére nem sietett senki. Az egykori
társulat néhány tagjának véleménye, a korábban velük történt események
felidézése és az azóta eltelt pár év történései sok tanulsággal szolgálhatnak a
mai helyzetre is. Az alább megszólaló színművészek viszonylag szerencsés
helyzetben vannak, hiszen az egykori döntés után nem kerültek véglegesen a
padlóra. Néhány társuk viszont a létfenntartását is alig tudja biztosítani.
Közismert, hogy sok a színész, a munkalehetőség viszont egyre kevesebb. De az is
tény, hogy sokszor nem feltétlenül a tehetség számít...
Balogh Erika:
Engem úgy küldtek el, hogy, még csak arra sem vették a fáradságot, hogy
megnézzék, milyen vagyok. Az elmúlt hetekben néhány olyan nyilatkozat látott
napvilágot, amelyben a jelenlegi társulat néhány tagja arra hivatkozott, hogy
egy harminc éve szerveződött társulatot akarnak most szétverni. A harcuk
teljesen jogos, csak rólunk feledkeznek meg. Úgy tesznek, mintha a Thália
történelmét csak ők írták volna. Kazimir Károly a maga idejében a színház Jancsó
Miklósa volt, a legjobb rendezők egyike akkoriban. Az ő nevéhez fűződött többek
között a népművelő színház létrejötte is. A színészekről nem is beszélve. Olyan
neves és rangos kollégákkal dolgozhattam együtt, mint Inke Laci bácsi, Bitskei
Tibor, Szabó Gyula, Kozák András vagy Haumann Péter. Amikor utcára tettek, azt
gondoltam, biztosan nagyon jó lesz a szabadúszás. Az évek során azonban rá
kellett jönnöm, hogy hiányzik a színház. Éppen abban a korban tűntem el a
színpadról, amikor sorra jöhettek volna a jobbnál jobb szerepek. A legszebb
színészi éveimet rabolták el tőlem. Sikeres színház voltunk, a Mindhalálig
Beatles utolsó előadásán például az utcán állt a közönség. Azon persze lehet
vitatkozni, milyen volt a szakmai megítélésünk. Az viszont tény, hogy telt házak
előtt játszottunk, márpedig a mai világban az a fontos, ülnek-e a nézőtéren vagy
sem.
A sors abszurd játéka
Benkő Péter:
Az akkori döntést a szakma tényként fogadta el, és nem nagyon
tiltakozott az ellen, hogy a Kazimir Károly által alapított társulatot, amelynek
jómagam például huszonöt évig tagja voltam, feloszlassák. Sőt, többen úgy
nyilatkoztak az új társulatból, hogy ők Európa legjobb színházát hozzák majd
létre, minőségben jobb színészekkel. Ez rendkívül sértő volt számunkra. Akkor
azért nem emeltem fel a szavam, mert azt éreztem, hogy a színészi szakma nagyon
rizikós és bizonytalan. Most ebben az országban ugyanolyan háború zajlik, mint
Boszniában. Csak csendesebb, és fegyver nélküli. Jelenleg Szarajevóban sem a
művészetek, a színház kérdése a legfontosabb, és így van ez nálunk is. A mai
napig nem azokra a színészkollégáimra haragszom, akik minket leváltottak, hanem
arra az áldatlan állapotra, amely ebben a pillanatban a színházi élet
kialakulatlanságából fakad.
Kautzky József:
Immár harmincnyolc éve vagyok tagja a társulatnak. Szinte ez a második
otthonom. Az utóbbi négy év viharos történései, a rengeteg változás kicsit
váratlanul ért engem. Nem tudtam mit kezdeni a helyzettel. Az elmúlt egy évben
azonban, amióta újra Thália Színház lettünk, nagyon jól érzem magam itt.
Rengeteg tehetséges kollégával dolgozhatom együtt. A közösen elkezdett
színvonalas, művészi műhelymunkát pedig most szét akarják verni. Jövőre töltöm
be hetvenedik évemet, és ötven éve leszek a pályán. Mindig társulathoz
tartoztam. Felháborítónak tartom, hogy ezt a kitűnő társaságot elbocsássák.
Szakmai demonstráció
A Színházművészeti Szövetség nyilatkozatban tiltakozott a döntés ellen.
Megítélésük szerint ez még jobban növeli a színházi és általában a kulturális
életben meglévő bizonytalanságot. Véleményük szerint ezzel a határozattal az
egész szakma veszélybe kerülhet.
Vajda Márta, a Színházművészeti Szövetség elnöke:
Abba bele lehet nyugodni, ha egy igazgatónak lejár a megbízatása és a
helyére lépő új vezető maga választja meg, kikkel akar dolgozni. Három évvel
ezelőtt az akkori társulatot egy másik váltotta fel. Most viszont az egy éve
kinevezett igazgató és társulat szerződését kívánják egyoldalúan felbontani.
Három héttel ezelőtt kaptunk egy levelet az önkormányzattól, amelyben azt
kérték, fejtsük ki a véleményünket az üggyel kapcsolatban. Egy hét alatt nem
lehet átfogó, a színházi élet egészére vonatkozó elképzelést létrehozni. Ennek
ellenére természetesen a szakmai bizottságok elkészítették a tanulmányt. Ezt a
kulturális bizottság a következő ülésén megvitatta, és végül azt a döntést
hozta, hogy meg kell szüntetni a szóban forgó két társulatot. A szövetség
részéről most mindössze annyit tudtunk tenni, hogy megszerveztük a Thália
színházi demonstrációt.
Várkonyi Annamária – Mai Nap, 1996. március 28.