Színház az egész…
Zsótér Sándor rendezése a hangsúlyok
áthelyezésével ér el hatást. A szerelmi szálat természetesen meghagyja, nem is
tehetne vele mást. Azt azonban szinte észrevétlenül összefonja a színdarab jóval
izgalmasabb "melléktémájával", ami nem más, mint maga a színház. A színházról
szóló dialógusok egyre inkább az előtérbe tolakodnak; (már nem kell kísérlet,
hiszen ott az előadás, nem?) szinte modellezhető lenne, ahogy a két téma
átfolyik-összecsúszik egymásba, miközben jelentőségük is változik - a szerelemé
halványul, a színjátszásé majdnem kizárólagos lesz a végén. Jó példa erre
Adrienne és Michonnet említett jelenete. Nemigen lehet eldönteni, hogy a
játékmester karót nyelt kispolgár-e (erre utalna már-már rögeszmésen visszatérő
vágya, hogy ti. mindenáron a Comédie-Française rendes tagja akar lenni), vagy
inkább egy aktatologató kopott öltönyébe bújt hősszerelmes (Adrienne legjobb
barátja, aki szeretne ennél több lenni). Amikor szereptanulás közben Adrienne a
bizalmába avatja és elárulja, hogy szerelmes valakibe, a csalódott Michonnet
dühödt kitöréssel válaszol: az életet és a színpadot sosem szabad összekeverni.
Keserűen nevetünk, amikor azt kéri a színésznőtől, hogy ne gondoljon hódolójára
a színpadra lépve - Adrienne szemmel láthatólag nem is érti, mit akar tőle
valójában a férfi.
Míg a tavalyi kecskeméti Zsótér-féle Kurázsi mama és gyerekei (sic!) előadásban
a kevésbé összehangolt színészi alakítások beárnyékolták az előadás amúgy számos
erényét, a mostani kamaradarabban kiforrottabb színészi megoldásokat látunk. A
Vígszínházból itt vendégeskedő Börcsök Enikő a tőle megszokott józan,
természetes hangon elmélkedik arról, lehet-e Racine és Corneille hősnőit józan
természetességgel játszani. Az általa alakított figura gondolkodik és
gondolkodtat. Maurice, a jóvágású szász gróf (Szarvas Attila) nemcsak kiváló
stratéga, de a nők bálványa és a társaság középpontja is. Adrienne-nel
folytatott beszélgetései leleplezik: félművelt, szerelméért vakon rajongó
kisiskolás inkább (Benedek Mari terepszínű öltönye számos asszociációt indíthat
alakjával kapcsolatban). Adrienne iránti érzelmeiben osztozni kénytelen
Michonnet-val: Makranczi Zalán a színpadmester minden arcát pontosan formálja
meg a közalkalmazotti (!) státusra áhítozó hivatalnoktól az előadás
zavartalanságáért bármire képes ügyelőn át a kedvesét a világtól is óvó, szó
szerint gáláns lovagig. A mélyen magáévá tett színpadmesteri énjének hozadéka
lehet az arcán végig tükröződő feszült figyelem és koncentráció. A függöny
féltakarásából előadott monológja az este nagy pillanata. Balogh Erika
hűvösen számító intrikus Bouillon hercegnője kivételével a többiek jórészt
hangulatfestő elemeknek tűnnek. Szokolai Péter a felesége ármánykodásáról
mit sem sejtő arisztokrata tudós tipikus álarcát hordja, ahogy a Fazakas Géza
játszotta Chazueil abbénak sincs túl sok lehetősége kibontakozni. Ez különösen
érvényes a szinte néma szerepeket abszolváló Pethő Orsolyára, Kertész Richárdra
és Báhner Péterre. Kertész Kata mint a friss pletykákért elepedő színésznő és
mint szótlan, életunt hercegnő egyaránt emlékezetes marad.
(Jászay Tamás, Criticai Lapok)
Vissza