Szikora színpada


A tenger sós páráját hozza a meleg szél a rozzant villa mögül, érezni véljük a partra csapódó hullámok permetét, a dagálykor kivetett puhatestűek rothadásának émelyítő szagát, miközben tekintetünk végigpásztáz a vidéki ház nyitott, oszlopos verandáján, a kopottas bútorokon és a háttérben nyíló konyha koszos, betört ablakszemein, a kavicsos utacskáig érő erdő fáin.
Csík György díszlete az Arizona Színházban nagyszerű teret nyújt Szikora János rendezőnek, hogy azt a világot, amit ő lát és érzékel, azokat a jellemeket, emberi szenvedélyeket, amelyeket darabról darabra elemez, ábrázol, láttat, egy újabb történetben elénk állítsa.
Szikora színháza folytatólagos; rendezzen bár a fővárosban vagy vidéken, vegyen kezébe klasszikus vagy modern darabot, folyamatosan szövi-szövögeti mondandóját. Nézhetjük rendezését Pécsett, a Radnótiban vagy éppen az Arizonában, mintha egy nagy könyvben lapoznánk tovább és tovább, amibe ez a rendkívüli tehetség belerója életművét.
Anouilh fontos; a szerző fontos, de végül is csak lehetőség (mondhatnám ürügy) az emberábrázolásra, a világszemlélet kinyilvánítására. Szikora a díszlet megálmodásától a jelmezek (a mostaniakat Tordai Hajnal tervezte), a szövegelemzés, az apró színészi gesztusok, hangsúlyok, járások, fejtartások megkomponálásán át a zenei effektusokig mindent nagyon fontosnak tart; hosszan és aprólékosan munkálkodik, hogy aztán elénk tegye a művet, mint többi képe mellé új kepét a stílusjegyeiről és tematikájáról mindig felismerhető festő.
A Romeo és Jeannette Anouilh keserű darabja a szerelemről. A vad, szenvedélyes szerelemről, az érzelmi elragadtatásról, mely kibillent az idillből, és a vesztünkre van. Az ösztön győz a józan ész felett; s mondjuk is, hogy dicsérendő engedni a szerelem szenvedélyének a kispolgári biztonságot odahagyva, de számolnunk kell a tragédiával is. Örök dilemma ez; kétségtelen, hogy Szikora Jánost, aki rendületlenül keresi, kutatja az emberben az ördögit és az istenit, érdekli ez a téma.
Frederick, a jól fésült úrifiú kényes és kedvetlen anyja társaságában látogatóba érkezik menyasszonya, a szűzies Júlia szülői házába, ahol már csak hárman élnek: az ara apja, fivére, Lucien és a húga, Jeannette. Senki sem várja őket. Csendes a ház, üres a veranda, az ígért ebéd sehol. Júlia kínosan érzi magát, szinte a testével takarná el a csődöt, amiben övéi élnek. De a nyers valóság megmutatkozik. Előtámolyog a villa sötét szobájából Lucien rendetlenül és részegen, s rájuk zúdítja világundorát, kiábrándultságát. És megérkezik a kocsmából az apa is, lukas szalmakalapban, mosatlan vászonöltönyben, de csokorra kötött nyakkendőjét ünnepélyesen igazgatva; kedélyesen; dermesztő humorával fittyet hányva a szomorú látszatra.
És megjön Jeannette is. Lenge és bolondos. Szertelen. Hisztérikus és szenvelgő. Tűz árad belőle, a nősténység tüze.
Frederick megrészegedik a lánytól. A bűvkörébe kerül. Oda a biztonságos jövő, oda a jegyesi hűség. Júlia öngyilkossági kísérlettel válaszol erre az őrületre.
Szikora mestere a színészvezetésnek. Hallgatnak rá, mert érzik, hogy elő tudja varázsolni belőlük a megálmodott figurákat. Mihályi Győző Frederickje könnyed úrként érkezik, gondtalan, semmi sem áll tőle távolabb, mint a rendetlenség. Aztán a szemünk láttára változik borostás, beesett arcú, lelkifurdalásos, mégis az örvényt választó férfivá. Balogh Erika Júliája a felhőtlen szerelemtőr ragyog; elárultatása után pedig a megcsalatottak riadalma ül viaszfehér arcán; látjuk, beléfészkelt az örök fájdalom. Kőszegi Ákos a cinikus, iszákos Lucient adja. Válltartásában, felcsapó indulatában, majd depressziós hallgatásában, vagy ahogy a poharat fogja féloldalasan ülve a széken, ahogy belebámul az estébe, de a haja kócosságában, a testére tapadt ingében is ott a vesztettek drámája. Schütz Ila anyafigurája a kiállhatatlan fontoskodásával már-már a néző utálatát is kivívja, annyira hű az alakítása. És Szombathy Gyula! Alig ismerni rá nagy bajszától és borzas üstökétől, amin kajla kalap ül. Jár-kél abban a gyűrött vászonöltönyében, kidülleszti a mellét, miközben nagyképűsködik, ripacskodva szenteciázik, botjával hadonász, s közben az iszákosok óvatoskodásával teszi lábát a terasz lépcsőjére; fennhéjázó mondatai mögül kisüt a férfibánat; tragikomikussága megható és megrendítő.
És Jeannette! Sztárek Andrea karcsún és barnán erotikus Jeannette-je irigylésre méltóan szabad és bosszantóan önző. Kitartott, hazudós, kislányosan sírós, asszonyosan ravasz, kitárulkozó és megvető. Szeretetre és szerelemre éhes; alakításában megteremti azt a vonzóerőt, amivel Jeannette Fredericket magához tudja láncolni, s minthogy a felbomlott rendet helyreállítani már nem lehet, a bűnt jóvátenni képtelenség, a boldogság is elérhetetlen, hát magával tudja rántani a tenger hullámaiba is.
Fel-felbukkan még egy tétova alak, a postás. Tándor Lajosnak csak néhány pillanat jut, de odatartozik ő is a tengerparti házhoz, mint az erdőszél és a parti sziklák.
Vihar dúl a lelkekben, a tengerről árad a sós levegő, hozza a puhatestűek erjedő bűzét, az égbolton felhők úsznak el, a szín elsötétül. De majd kivilágosodik máshol megint, Szikora János folytatólagos előadásainak egyikén, ahol ismét arról lesz szó, hogy mit kezdjünk démonainkkal.



Szakonyi Károly – Taps, 1993. február


 


  Vissza