Száguldó színésznő
Találkozás Balog Erikával
Népszerű színésznőnk, Balogh Erika a száguldás
szerelmese, legyen szerencséje éppen lovon, motoron, vagy autóban ülni. Első
autós mutatványa, amikor 600-as Zastavájával felborult a Moszkva téren, olyan
remekül sikerült, hogy a lábát azóta sem hajlandó levenni a gázpedálról. Igaz,
az eltelt évek alatt nem csak a jogosítványán száradt meg a tinta, hanem az
autóipar büszkeségeivel is közeli barátságot köthetett.
- Az, hogy sportosan vezet, talán nem is fedi egészen a valóságot!
- Imádok gyorsan menni! Ennek persze a hivatásom épp úgy oka, mint a száguldás
szeretete. Ha haladni lehet, hát nyomom a gázt. Pechesebb helyzet, ha nem lehet
haladni, de nekem mégis gyorsan le kell érnem Kecskemétre. Általában ezt is
sikerül megoldanom. Ilyen egy vidéken játszó, pesti színésznő élete. A rendőrök
már legyintenek, ha motorommal vagy autómmal "véletlenül" átlépem a megengedett
sebességet.
- Ki volt hasonló sebességmániás a családjában?
- Hosszú ideig még csak autója sem volt a szüleimnek. Kiskunfélegyházi
parasztemberek, édesapám katonatisztként, édesanyám a TIT munkatársaként
dolgozott. Egy autó gyerekkoromban még komoly anyagi áldozatot jelentett a
magunkfajta családok számára. Édesapám úgy jó tíz éve az én egykori Fiat Unómat
használja.
- Izgalmas lehetett Félegyházáról berobbanni a fővárosi művészvilágba!
- Fantasztikusan kezdődött minden. Első próbálkozásomra felvettek a Színház- és
Filmművészeti Főiskolára, ráadásul Kazimir Károly minden idők egyik legerősebb
osztályába kerültem Kulka János, Bubik István, Kubik Anna, a Pa-Dö-Dös Lang
Györgyi és Incze Jóska mellé. A magyartanárom bíztatott, hiszen
szavalóversenyeket nyertem, irodalmi színpadon szerepeltem, Kazinczy-díjat
kaptam, kitűnő tanuló voltam, de én biztos voltam benne, hogy ha. nem sikerül a
felvételi vizsgám, nem kísérletez hetek többet a színi pályával. Beadtam a
papírjaimat a jogra és a bölcsészkarra is, szerencsére apámékat meggyőzte a
főiskolai siker.
- És elkezdődött egy teljesen másfajta élet, hatalmas bulikkal, kaszkadőröket
megszégyenítő kunsztokkal a Moszkva téren...
- Egyszerűen arról volt szó, hogy egy régi, bogárhátú Zastavával gyorsan, a
kuplungot benyomva, zsebemben a friss jogsimmal kanyarodtam, és nem is lehetett
más a vége, csak az, hogy fejre álltam. Mindenki azt hitte, hogy komoly bajom
történt, én meg ahogy kikászálódtam az ablakon, rögtön szidni kezdtem a
bámészkodókat, hogy miért nem segítenek kerekeire állítani a járgányt, mert a
lehető legtermészetesebb módon menni akartam tovább. Erős lemezből készült a
kocsi, csak az egyik kilincs nyomódott be kicsit, még az ablakai sem törtek ki.
Tanulságos eset volt, és megkockáztatom, hogy mindenkinek szüksége lenne hasonló
tapasztalatra a jogosítvány meg szerzése után. Nagyon fontos, hogy ne
szuperjárgánnyal kezdjen az ember gyakorlatot szerezni, mert azt félti, sőt
sokan merev pánikba esnek, nehogy történjen az autójukkal valami, és még nagyobb
galibát csinálnak. így nem lehet megtanulni Budapesten vezetni.
- Mindig híres volt a jó fizikai adottságairól, díjugrató versenyeken indul, és
ami különösen a mai fővárosi közlekedést illeti, hatalmas teljesítmény, hogy
lassan huszonöt éve motorozik!
- Az ember felelős a saját testéért, ez nemcsak egy színésznőnél
alapkövetelmény. Soha nem is tudtam másképp elképzelni az életemet, mint hogy
mozogjak, sportoljak, egészségesen éljek. Gimiben atletizáltam, a főiskolás
évektől kezdve pedig, ha tehetem, itt Pesten a Tattersaalban, az öttusa
istállóban, vagy Szilvásváradon lovagolok. Férjem, Pintér Tamás - becenevén
Oroszlán -, főiskolai tanárom, legendás kaszkadőr, pedagógiai alapelve, hogy a
színész legyen vagány, és mozgásban is hitelesen formálja meg a játszott
figurát. Pár éve megnyertem Tiszaligeten a díjugrató versenyt, aminek az első
díja egy Yamaha robogó volt. Azóta a legszívesebben azzal járok Pesten. Hozzá
kell tennem, ha nem szereztem volna a régi Babettáimmal két évtizedes
tapasztalatot, szegény Yamahám azóta is a garázsban állna.
- Annyira félelmetes motorozni Pesten?
- Annyira! Az a kénköves agresszivitás, ami a mai közlekedésben mindennapos
dolog, soha nem volt tapasztalható! Senki és semmi nem számít, sem az idős
ember, sem a babakocsi a zebrán, sem a kisgyerekek az iskola előtt, csak a
nagyképűsködés, a megjátszás, a ki, ha én nem, a CD-bömböltetés, a beintés, a
beszólás. Én már tudom, hogy melyik autóstói várhatom azt, hogy rámhúzza a
kormányt. De ha most kezdenék, nem motoroznék. A médiának hatalmas felelőssége,
hogy a filmekben, reklámokban, bulvársajtóban csak az önző, magától eltelt,
gátlástalan kiskirályokkal találkozhatunk, mintha más felfogás nem is létezne a
világban.
- Miért, létezik?
- Létezik! Én még hiszek a szép szó erejében. Tudomásul veszem, hogy sok ember
nehezen tud eligazodni ebben az álságos világban. De el fog igazodni, csak még
nagyon hangos az erkölcsi tartás nélkül élők hangja. A lufi csak egy ideig
bírja, aztán kipukkad, mert belül csak levegő van benne.
- Érdekes, amit mond, hiszen a színház, a sztárok világa nem a felhőtlen életet,
a sikert, fényt, csillogást sugallja?
- Én még azt kaptam a szüleimtől, tanáraimtól, hogy ne meneküljek el a problémák
elől, nézzek szembe velük, oldjam meg őket, segítsek másokon, és szeressem az
embereket. Szerintem a színház erről szól. Egy színész felelősséggel tartozik
azokért, akik a nézőtéren ülnek. Én így gondolom, és nem tudok másmilyen lenni!
Nem tudok kibújni a bőrömből. Az élet nagyon rövid ahhoz, hogy rossz döntéseket
hozzunk.
- Ha most gonoszkodni akarnék, azt mondanám, hogy ilyen felfogással húsz-harminc
éves Ladákban autóznak az emberek...
- Nevetni fog, én tíz éve, teljesen véletlenül, egy rádióreklám felvételén
találkoztam az egyik Opel márkakereskedés főnökével, aki, és ezt most nyilván
nem fogja elhinni, csapatával együtt hasonló módon gondolkodik, mint én, és
ugyanúgy felelősséget érez az emberekért. Egyáltalán nem mindegy, hogy egy
autószalonban, egy szervizben mi várja az érdeklődőt, hogyan szólnak hozzá,
megbízhat-e a munkatársakban, a szerelőkben, rájuk meri-e bízni kedvenc autóját.
Én nagyon jó társaságba keveredtem. Az ismeretségből barátság lett, s azóta az
ötödik Corsámat tornáztatom. Szívesen elvállaltam az Opel-bálok műsorvezetői
tisztét is, mert egyáltalán nem esik nehezemre szépet és jót mondani a cégről.
Már el sem tudom képzelni, hogy ne Opelba szálljak. Most egy Corsa Cosmóm van.
Nem volt még két éves az előző autóm, de már 60 ezer kilométert gyötörtem bele,
nagyrészt az 50-es úton Pesttől Kecskemétig és vissza. Nagy örömömre ma már
elfogadható áron lehet autózni az M5-ösön is. Figyelembe véve a vezetési
stílusomat, ez a Cosmómnak valóságos főnyeremény.
- Mit vár egy autótól? Miben különbözik új Cosmója a régi Corsáitól?
- Nincsenek különleges igényeim, számomra az autó mindig munkaeszköz marad.
Ezért a legfontosabb szempontnak azt tartom, hogy ne hagyjon se nappal, se
éjszaka a kietlen pusztán. Egy ilyen vadorzónak, mint én, az sem lényegtelen
kérdés, hogy biztonságban érezzem benne magam. A külcsín, egyéb nőies dolgok nem
igazán játszanak szerepet nálam. A gyorsaság, mint már szó volt róla, mindig
izgatott, erről a rendőrök és a fényképgyűjteményem köteteket mesélhetnének.
Igazságtalan lennék, ha nem említeném meg, hogy ennek a Cosmónak a reflektorai
nemcsak különlegesen szépek, hanem jól érzékelhetően másképp világítanak, mint a
korábbiak. Kényelmesebb a belső tere, ez az első öt ajtós, légkondis, az
átlagnál szélesebb kerekű Corsám. Az elektromos ablakemelő, a központi zár ma
már az alapfelszereltséghez tartozik. Számomra furcsa az uniós rendszám,
bevallom, nekem hiányoznak a nemzeti színek az autómról. Cserébe viszont igen
extra, skarabeus zöld színben pompázik. Mi kell még?!
Opel Magazin, 2004. július