Egy П-modern motetta Zsótértól


Három nő mozgatja Kecskemét színpadán a háborút. A férfiak a történelem pojácái. Brecht első drámája, a Baal egy ősi keresztény istenség nevét viseli címében. Azért, hogy kifejezze az ösztönök korláttalan kiélésének vadságát. Kulcsfigura, személyes jellegű lény, s nem a zabolátlan életélvezet allegóriája. Diadal és bukás, mindent bírás és mindentől elrugaszkodás: fölényes élet és nyomorult vegetáció. A Kurázsi mama után közvetlenül íródott Lucullus-hangjáték a lírai vénát előhívó partitúra. A rendező e két szélső pont közé helyezi az előadást. A szabadság, szerelem, igazság, és boldogulás ősvágyait egy П-modern motettában oldja fel. A szimbólumok ioncseréjét hajtja végre (dekonstrukció): paróka a sisak, civilt hord a katona, egyenruhát a spicli, a bajtársi ölelés lopakodó homoszexualitás. Az látszik, amit a szavakkal tagadnak, és az nem tud elhangzani, amit a néma lát.
A motetta a női tesz/hangok polifóniájára és a férfi egyszólamúságra komponálódott. Az utóbbi hangzásáról méltatóan illik szólnom. A Bodolay robosztus mikrogesztusaihoz edződött színészek fogékonyan reagáltak Zsótér míves mozdulat-beállításaira. A nők sorában Balogh Erika mély altja teljességgel lefedi a szerepet. Vörös Eszter nonkoloratúr dikciója nélkülözi az elvárható karizmát: nem sugározza át a rivaldát. Csak a győzelmét tapasztaljuk, s nem érezzük mögé az igazságát. Hiányérzetet keltő alakítás. Bognár Gyöngyvér Kattrinja kiragyog, a felfedező értelmezés remek artikulációja egy velejéig rendezői kompozícióban. Ennek a kompozíciónak – túl Zsótér címszereplő-választási tévedésén – van egy másik sebezhető pontja, a díszlet. A festett tüll fényreflexeire tervezett effektusok dicsérik Ambrus Máriát, ugyanakkor a tüll átereszti a hangot. A térparadoxon csapdájába zuhannak az alkotók. A nagyszínpadi látvány nélkül elveszne a mű szellemének kozmikus érvényessége: a nagyszínpadi térben elvész a szó. Kétséges továbbá, hogy találnak-e a közönségszervezők estéről estére több száznyi vájt fület.



(Balosh Tibor, Criticai Lapok - részlet)


 




 Vissza