Egy megalázott szexista
Ács János: Casanova nuova
Kecskeméti Katona József Színház



Azt hiszem, Ács János munkájában csak egy nagy tévedés van. De nem tudok rájönni, micsoda. Tekintve, hogy a rendezőé a darab, inkább a műre gyanakszom, mint az előadásra. De nézzük az erényeit. Az, hogy előbb egy színésztrupp mutatkozik be, amely majd eljátssza Casanova életének laza füzérbe kötött jeleneteit, amolyan igazi színházi ötlet. Ez a fajta „színház a színházban” sokféle izgalmat kínálhat. Magában rejtheti például a színészek játszotta színészek és az ő szerepeik sajátos viszonyát. Balázsovits Edit naivája a fiatal anyától a – fiú? lány? – szeretőig viszi a figurát. (A kérdőjelekre végül megnyugtató választ kapunk, de itt most nem árulnám el, mert leleplezném a történet egyik legbizsergetőbb dilemmáját.) Hasonlóan érdekes figurákon vezet végig Réti Erika „anya-” és Sirkó László „apaszínésze”, Balogh Erika Heroinája és Király Attila Amorosója. Utóbbi azzal a politikai színezetét kaméleonként váltogató, vagyis jellemében erősen a jelenre hajazó török pasával tűnik ki, aki valahonnan a nyugat-európai civilizációból került erre a posztra. Hasonlóan erős vonásokkal ruházza föl a herélt énekes nadrágszerepét Balázsovits Edit. Lassú átéléssel mezteleníti le egy nemétől megfosztott ifjú ember – lelkét.

(és dől a dugába)
Ács János nyilván nem véletlenül emelte ki címszereplőjét a darabbéli színházi truppból. Ez elég logikusnak látszik, ám valahogy mégis zavart okoz. Alföldi Róbert Casanovája önmagát adja, áttételek nélkül. Nem is akárhogy. Körülötte forrong, pezseg, kavarog a 18. századi történelem panoptikuma. Kissé elnagyolt panoptikum, de az. Háttérpanoptikum. Az utazás ugyanis – jól kivehető szándék szerint – nem történelmi, még kevésbé földrajzi tájak felé vezet, sokkal inkább Casanova belső tájaira. A diplomata, pap, szerencsejátékos, Jean-Jacques Chevalier de Seingalt néven hős lovag, továbbá katona, jogász, szabadkőműves, kalandor, hamiskártyás, börtönszökevény, párbajhős, író, költő, kritikus, (olykor körberöhögött) matematikus, műfordító, színműíró, történész, hivatásos sármőr, szexista szoknyavadász Casanovában Ács a hatalmasságok és önnön szabadságvágyának áldozatát látja. Alföldi pedig ezt a Casanovát játssza: a saját szexusának kiszolgáltatottat; a megalázottat, a megnyomorítottat, a saját lelkének börtönébe visszazárt sast. Olyan valóságos figurát formál, amely magával ragadja a többieket is. Ezekben a pillanatokban világossá válik, hogy az általuk formált színészeknél mennyivel érdekesebbek az éppen soros figurák, amelyek elfelejtetik velünk a keretként használt színházasdit. Így dől dugába egy látszólag jól kitalált forma.

(a márkiné meghágása)
Latolgatom, hogy az „új Casanova” miért „Casanova nuova”. Miért nem „nuovo”? Miért van nőnemben, ha nem nő? Márpedig nem nő. Ezt jól bizonyítja az öreg márkiné meghágása, amely az egyik leghatásosabbnak szánt jelenet az előadásban. Réti Erika a szánalmasra csupaszított vágyat mutatja. Jó. Ahogy Alföldi teljesítménykényszertől nyuvadó Casanovája is jó. És jó a jelenetben Balogh Erika mint a vágy ravaszkás felkeltésének a tárgya. A baj talán Fellinivel van. Nála valahogy mégis erősebb ez a jelenet. Elébe tolul a színpadon látottaknak. Mit csináljak, láttam a filmet. Mi több, egyéni listámon benne van az első tízben. Tízben? Ötben. Nem is. Kettőben! De hiába, ezt nem könyvelhetem el Ács János tévedésének.


(Kállai Katalin, Zsöllye)


 


  Vissza