Kurázsi mama és gyerekei


A harmincéves háború sokszor harminc éve volt, de hát a történelemnek ez is csupán sóhajtásnyi idő. Bertolt Brechtet meg amúgy sem a konkrét históriai helyzet érdekelte, hanem a példázat. Ráadásul kommunista szemüvegen át, ami még akkor is torzítja a látványt, ha a drámaírói tehetség keresztüllép az ideológián. De hát Brecht korántsem akart átlépni azon - inkább ő maga próbált ideológiává lenni. Megelevenített, "megfilmesített" prekoncepció, de akkor is csak prekoncepció. A XXI. század embere hovatovább nem is érti, miért hozta izgalomba az európai színházművészetet ez a lombikban kotyvasztgató munkamódszer - ha azt gondolták, hogy a munkások effélét éreznek és gondolnak sajátjuknak, az a legnagyobb értelmiségi tévedések közé tartozik. A nagy formátumú blöff is csak blöff - s idő kell, aI1líg erre rácsodálkozunk.
Zsótér Sándort visszatérően foglalkoztatja Brecht: a Vígszínházban a Kaukázusi krétakörrel, Kecskeméten a Kurázsi mamával kísérletezik. Nem zárható ki, hogy csupán személyes indíttatásból: éppen a felkínált színházi lombikvegyészet, nem pedig e darabok eredeti üzenete érdekli. A Kurázsi mamában például elsikkad nála a háború embertelenségét pedzegető közhelyes hagyomány, s nem tudunk meg újat a háborús pszichózist fenntartó hazug kommunikációs gépezetről sem: a rendezőt kora gyermekeként jobban izgatja, vajon meddig hatolhat el végletes körülmények között az üzletemberi kockázatvállalás. Nagy szerencséje, hogy van olyan címszereplője Vörös Eszter személyében, aki az elidegenítő játékstílus fátyla alól kikandikálva is képes élettel telíteni a halva született koncepciót. Ezenkívül néhány olyan meggyőző jelenete van az előadásnak (főképp Balogh Erika és Makranczi Zalán jóvoltából), amely esetleg igazolhatná a darabválasztás létjogosultságát. Amúgy a kecskeméti "háborús tudósítás" a vígszínházi kísérletnél is feledhetőbb. Talán még nem döbbent rá a színházi szakma, hogy másokkal együtt Brecht is visszavonhatatlanul múlt századi szerző lett...



(Csontos János, Magyar Nemzet)


 




 Vissza