A kétszerkettő hite
Bodolaynál Don Juan nem Arisztotelészt olvas,
hanem Mikes Kelement. „Vagyok, aki voltam, és leszek, aki vagyok”, idézi
nyomatékosan Kaszás Attila a nyitott könyv lapjai fölött a Törökországi
leveleket. Ez csak részben rímel a Moliere-színmű címszereplőjének mondatára -
,,Az vagyok, aki voltam” -, amellyel Sganarelle tudomására hozza, hogy az apja
előtt mutatott bűnbánat látszat, színlelés, valójában semmit sem változott. Don
Juan éppen nem képmutató; a képmutató álcáját is a képmutatás - tágabb
értelemben a világ - iránti megvetéséből veszi föl. Don Juan lényege, hogy az,
aki, és a világ előtt vállalja önmagát.
Ebben áll a lázadása, szemben Sganarelle konformizmusával, aki azt mondja, hogy
„ügybuzgóvá tett a félelem, megtapsolom azt, akitől hánynom kellene” (Petri
György fordítása). A megállapítás az „istentelen” Don Juanra vonatkozik, de
etikai tartalmától függetlenül az érdekei szerint elvtelen alkalmazkodót
minősíti. Ettől különbözik Don Juan nonkonform, libertinus, szellemileg
független gondolkodása, és amikor Bodolay a Mikes Kelemen-idézettel az önálló
személyiségéhez ragaszkodó, arculatát, jellemét nem változtató, a kijelölt
normák követését megtagadó kételkedőt nyomatékosítja Don Juanban, olyasmit
művel, ami ma nem trendi. Ma az önfeladás, a jellemátszabás, a napraforgás a
divatos életstratégia. A hit az Atyában, az Égben, bármiben, ami fölül van.
Ezzel szemben Don Juan hite abban, hogy kétszer kettő négy, mint matematikai
tökély - akár egy Bach-fúga - maga az esztétikai gyönyörűség. A tiszta elmével
átlátható, tapasztalással ellenőrzött hittételek esztétikumát Moliere után
háromszáz évvel Bertolt Brecht fogalmazza meg hasonló érvénnyel a Galilei
életében, amikor kijelenti, hogy a háromszög szögeinek összege nem változtatható
meg a hatalom igényei szerint, majd hozzáteszi: "Szépérzékemet sérti, ha
világképemben a Vénusznak nincsenek fázisai."
Don Juan szépérzéke a nők tekintetében, ami a tapasztalás révén magunkévá tett
dolgokat illeti, világnézeti, sőt filozófiai igénnyel lép föl. A Don Juan-i
hódítás tisztán materiális alapon áll, kielégíthetetlensége a végső megismerés
lehetetlenségéből táplálkozik. A Don Juan-i mentalitás paradoxona a vágy és a
csömör dialektikája, ezért mutatható ki a jó színpadi Don Juanokban - így Kaszás
Attiláéban is - a csábítás szenvedélye mellett egy adag keserű rezignáció.
Kaszás hódítója elánnal veti bele magát az udvarlásba, de egy pillanatig
meglepődik azon a spontán őszinteségen, amely rögtön szerelmi vallomásra is
készteti, például a parasztlány Marinak. Ez abból a fölismerésből fakad, hogy
Don Juan nem gazember, hanem természete rabja, és lázadása a világ ellen pusztán
provokáció azokkal a normákkal szemben, amelyeket a világ válaszként ad az
emberi természet igényeire. Mari például nem egy férfi, hanem egy nagyúr
felesége akar lenni. Kaszás önkéntelen gúnnyal franciásan ejti a nevét, mintha
Marie volna, sőt Don Juan névtévesztését kihasználva egyszer Annamarie-t mond -,
szinte megérdemli az érzékeit fölajzó leckét, amely a rivális Bernadette
megjelenését követő balhé végén a két lány erotikus összesimulásába torkollik,
Don Juan rendezésében. (Magyar Éva és Horváth Erika szépen oldja meg a
jelenetet.) Elvira pedig valósággal megnyugszik, amikor szexuális fölajzottságát
vallási odaadásba fordíthatja. (Balogh Erika a fátyol alatt is fölhevíti,
egybeizzítja a kétféle spannungot.)
Bodolay és Kaszás Don Juanja az ideológiát gúnyolja, nem az ideológia menedékébe
kényszerített embert. A káromkodásra nem fogható koldust (Bori Tamás alakítja
hiteles egyszerűséggel) csak vakbuzgóságával szembesíti, de pénzt ad neki, amit
Moliere előír ugyan, általában mégsem így játsszák; Sganarelle-t pedig nem
alázza meg a vacsoránál (holott Moliere ezt is előírja), ellenkezőleg, az
asztalához ülteti. Ebből következik, hogy Epres Attila több mint nyomorúságos
nyárspolgári szolga és kevesebb mint született megalkuvó; valahol a kettő között
áll a senki földjén, egyszerre érez gazdája iránt rokon- és ellenszenvet, amit
ebbe a páratlanul ambivalens fölkiáltásba sűrít: „Micsoda ember!” Cigarettára
gyújtó „narrátorként” virtuózan bonyolítja bele Sganarelle-t erkölcsi
közhelyeibe, amelyekből az önálló gondolkodásra képtelen átlagember szintjén nem
lehet kiút.
Persze Bodolay Géza nem azért intellektuális rendező, hogy ne nehezítse meg a
dolgunkat, ha előadásának minden részletét értelmezni akarjuk. Székely László
építkezést tervezett díszletként, korabeli metszetet állított a háttérbe
síkfelület-architektúrával, le-föl mozgó kőműveshíddal, vörös szőnyegkifutóval,
oldalsó matt tükörfalakkal, létrákról kukkoló restaurátorokkal és berendezőkkel,
mint személyzettel. A világot még „újítni kell”, mondja (talán) a színpadkép; az
építkezési dorongokat kardként, a szögeket blaszfém stigmatizáló eszközként, az
emelvényt fekvő keresztként lehet alkalmazni. A színpad tele van borosüvegekkel,
amelyekből Sganarelle felváltva töltöget hedonista gazdájának, miközben
intelmeit a dugóhúzó-emberkéhez intézi. A látvány Don Juan kontra többiek
fekete-fehér dichotómiája - Jánoskuti Mária klasszicizáló vonalakat mai
szabásúra egyszerűsítő ruhákat tervezett - további kontrasztot képez a Sex
Pistols monumentális harsányságával, amely a kellő időben a modern apokalipszis
hatását kelti. Bodolay szokása szerint túlkeretezi az előadást, elidegenítő
elemként beépíti a mobiltelefonoknak szóló figyelmeztetést és Mnouchkine
Moliere-filmjének részletét. Másrészt alkalmazkodik a társulati realitáshoz:
erős szituációt teremt a Fricit játszó Szokolai Péter és főleg a Vasárnap urat
finoman poentírozó Sirkó László köré, viszont igyekszik elfelejtkezni Elvira
becsületparodista bátyjairól (az egyikről olyannyira, hogy ki is hagyja).
A játék enigmatikus főszereplője egy nagyobb és egy kisebb bazaltkocka, amely az
ikonográfia szerint az utcai fölkelés jelképe. Sganarelle többször méregeti a
kisebbiket, belevágja-e valamibe (vajon mibe?), de végül Don Juan az, aki
gyöngéd hódolattal odarakja a parancsnok (vagy a saját) paradox emlékműve alá.
Ez az emlékmű két alkalommal falloszian fölnyúló hasáboszlop (festékesvödörrel a
tetején). A parancsnok nem jelenik meg, szövegét az Apa-Atya-Hatalom
szentháromságát sötét hivatalnoköltönyben képviselő Rubold Ödön mondja
kihangosítva az emeleti proszcéniumpáholyból. Dübörög a zene, Don Juan a döngve
megnyíló fenékfalon át elhagyja „a világot jelentő deszkákat”, és beveti magát a
színház mögötti szabad téren lobogó tisztítótűzbe. A páholyból lesegített
felsőbbség a tapsrendben gálánsan megtapsolja a színésznőket. A világ sikeresen
donjuantalanítva van.
Különben színház az egész.
(Koltai Tamás, Élet és Irodalom)