Határtalan álom - ébren


Hányszor álmodtam újra. Hányszor hánykolódtam izzadtan, kimerülten, erőtlenül. Vergődtem tehetetlenül, kiszolgáltatottan. Szabadulnék újra és újra a gondolattól, a sohasem felejthető fizikai-lelki lemeztelenítés megaláztatásától. Az életerős férfi vad tekintetétől, ahogyan térdel erőtlen combjaimon, s ahogyan két karomat a kékülésig szorítja... Állatias ösztöneit az alkohol talán még jobban felszabadítja, erejét megsokszorozza.
Az álom máskor és máshol folytatódik. Terhesség. Bizottság előtt ülsz megalázottan, hazudozol, miért nem vállalod ezt az akaratod ellenére fogant magzatot. Nem mondhatod el, hiszen úgysem értik, úgysem élhetik át helyetted. Benned itt most egy gyilkost látnak, aki felelőtlenül „szeretkezett”, s felelőtlenül kioltja egy leendő piciny emberi lény életét. Sumákolsz, a nehéz anyagi körülményeidre hivatkozol, hímelsz-hámolsz. Már azt sem bánod, ha elítélnek, csak eljuss innen az orvosig, s hogy biztosan tudjad, nem kell életet adnod e „szerelem” gyümölcsének. Túl vagy rajta. Altatás nélkül. Mintha az agyadban fogant volna, mintha ott is kaparnák... S nem tudod, fiú lenne-e vagy lány, nem tudod, mi lenne a neve. És az álom visszatér. Megint és megint. Nehezen halványul az „élmény”, lassan a „gyilkosság” felelőssége sem kísért...
Húsz év hosszú idő. S ahogy ülök a Karinthy Színházban, s nézem Az erőszak határai című pszicho-krimit, előjönnek az emlékfoszlányok. Egyre erősebben, egyre élesebben. Nézem Balogh Erika Marjorie-jét, s percről percre mind jobban azonosulok vele. Belülről elönt a víz, fürdöm a saját izzadságomban, lihegve kapkodok a levegő után, s egyre jobban előhívja belőlem a brutalitást. Meg tudnám ölni, élve eltemetni. Szégyellem magam. Könyörtelenül várom, hogy Marjorie meggyújtsa a kandallóban Rault, Kőszegi Ákost, aki méltó partnere. S ahogy villog kezében a tőr, minden percben belém hasít az indulat, szúrd, vágd, akár a micsodáját is - azt érdemli. „Mondd, hogy szeretsz. Mondd kedvesebben!” - üvölti, miközben lába közé szorítja az éles kést. Hová lett az a borzalmasan fölényes férfierő, az a határtalan erő-indulat, az a mindent legyőző, már-már beteges közösülési vágy? S hiába cserélődnek fel a szerepek, hiába szabadult el Marjorie megállíthatatlannak látszó indulata - vele vagyok. Azt veszem észre, elfelejtem, hogy ez csupán játék. El, mert olyan életszerű, olyan hiteles és annyira meggyőző, hogy elhiszem - éli, Kőszegivel együtt, a szerepet. Hogyan? Ahogyan az megtörténhetett William Mastrosimone figuráival is. Balogh Erika számomra ettől a szereptől és ettől a pillanattól kezdve a magyar színésznők egyik legjobbikává vált.


Csorba – Pesti Műsor, 1995. május 4.


 


  Vissza