A harmadik út keresése


Sokszor idézett gondolat Németh Lászlóé, aki ezt írta: „Talán semmi sem jellemzőbb erre a drámára, minthogy az emberek benne nem egymással, hanem egymás mellett beszélnek. Nem monológok számára célzok ezzel, hanem arra, hogy a szereplők itt még a párbeszédekben is monologizálnak.” Bodolay megfogadta az író „tanácsát”. Sőt, úgy tűnik, hogy olykor-olykor túlzottan is azt tette, ezért válhatott a közönséghez szóló szónoklattá Petur némelyik megnyilvánulása, ami természetesen nem baj (lásd: rendezői elképzelés). Gertrudis és Bánk nagy jelenete azonban megsínylette az előbb említett túlzást, hiszen alig van kapcsolat köztük a tőrdöfésen kívül. Bodolay erős rendezői egyénisége és szereplőválogatása mély nyomot hagy a kecskeméti előadáson. Ha a hagyományos nagyurat keressük Hegedűs Zoltán szerepformálásában, akkor hiába tesszük, ugyanis az ő Bánkjából többnyire hiányzik a szenvedély és az államférfiú bölcsesség. A tehetséges színész most nem felelt meg ezeknek az elvárásoknak. Szerepformálása szerint az ő bánja sokkal inkább egy mai ember, mint a történelem nagyura. A színész tiszta beszéde segítheti némileg feledtetni az előzetes elvárásokat. Petur (Őze Áron) egyívű indulatait pontosan láthatjuk, de a megszokott őserőt nem mutatja. Ottót Bori Tamás alakítja. Az ő aranyifjúvá formált „Gertrudis öcsikéje” az egyik legjobb alakítás. A másik: Biberach (Szokolai Péter). A szinte filozófiává fejlesztett, önérdeken alapuló intrikusi ténykedést és a megfoghatatlan simaságot szerencsésen ötvözte
egybe az egyre jobban kiteljesedő tehetségű színész. Endre tétovaságát, gyengekezűségét csak megvillantani tudja Hüse Csaba.
Vélhetően Tiborc figurájáról lesz a legnagyobb vita. Tiborc eredeti - panaszai nem kímélik a „fennálló rendet”, a mindenkori fennálló rendet. Ezért is sajnálhatjuk, hogy szövegét megkurtították. Így nem marad más Epres Attilának, mint az, hogy Tiborc megváltatlan keserűségét egy mai, üveget gyűjtőember rezignált alakjában mutassa be. Balogh Erika (Gertrudis) kétségtelenül királynői alkat, de a bemutatón olyan feszültséggel játszott, hogy az volt az érzésünk, hogy „játssza” és nem éli szerepét. Szívós Győző és Cservenák Vilmos Melinda bátyjait alakítják, megfelelve a rendező elvárásainak. Mérai Katalin (Izidóra) kicsiny szerepében is bizonyította, a kevés szavú jelenlét is lehet fontos. Danyi Judit Melindája már nem meglepetés a kecskeméti színpadon. Most olyan érzékeny, férjét szerető asszonyt formázott, akiről elhisszük, hogy egy nagyúr felesége, és akinek szenvedélyes tragédiája Katona művét a legjobbak közé emeli. A kecskeméti Bánk bán nem a megszokott módon került a színpadra. Vitatni lehet a megoldást. Vitatni igen, de teljesen elvetni nem.



(Komáromi Attila, Kecskeméti Lapok)


 


  Vissza