Hajsza egy örökségért


Mit röhögtök? Magatokon röhögtök!" - hangzik Gogol Revizorának nevezetes két mondata. Tasnádi István több mint tízéves Malacbefőttje jó is lehetne, ha valami hasonlót szűrhetnénk le belőle. Csakhogy ezúttal szó sincs ilyesmiről - a kecskeméti társulat tagjai Tasnádi Csaba rendezésében nem lendülnek át a bohóctréfák filozofikus világába, hanem megmaradnak a direkt közönségszórakoztató fogásoknál.
A baj talán ott kezdődik, hogy a darab alapjául szolgáló ötlet - két család harca a nagyi lakásáért - elég egy kabarétréfához, de kevés egy kétfelvonásoshoz. A fennmaradó időt rohangálás és a "mindenki mindenkivel" problémakör alapos körüljárása tölti ki. Az egésznek legfeljebb annyi a tétje, hogy a nők is egymásnak esnek-e, vagy azt azért mégsem.
Magyar Attila Bauer Tamást rutinból működteti. Alakításában a leghitelesebb talán az a rózsaszín szegélyes atlétatrikó, amelyet a randa öltönye alatt hord. Sirkó László Mámor Pálja vagy Danyi Judit Bauernéja is elsősorban klisékből építkezik. Valódi mélysége van viszont Balogh Erika Mámornéjának. A színésznő nem tud kibújni a bőréből: csak elő-előcsillant valamit Jolán háziasszonylétének esendőségéből.
Az előadáshoz dalok is tartoznak, Tasnádi István szövegével. Monori András gyakorlott színházi zeneszerző, a darabban elhangzó számok azonban nem méltóak a tehetségéhez. No, de mondjuk, hogy ez volt a szándék: szintetizátoralapra valami olyat keverni, ami legtöbbször a tangóra emlékeztet.
A közönség egyébként jól szórakozik. Talán még el is gondolkozna azon, amit lát. Ehhez viszont kevés a legutolsó jelenet, amelyben az addig zárt ajtó mögül előtűnik a nagyi szobája. A hátsó falon egy karikázó kislány képe látszik, talán a nagymama gyerekkorában...



(Kónya Orsolya, Zsöllye)



 




 Vissza