Sok forradalmi hűhó semmiért


Azt hiszem a legnagyobb baj az, hogy Bodolay megrendezte ezt az előadást.. Végig az volt az érzésem, a történet maga alkalmatlan arra, hogy élvezhet6 színházat csináljanak belőle. Ezt a hibát sajnos nem lehet jóvátenni a legnagyobb jóakarattal sem. Hiába feszült neki teljes erejéből a rendező, hogy követhető, érthető színművet mutasson be, nem sikerült. A jó szándék nem hiányzott. Az előadásról lerítt, hogy a darabot a rendező meg tudta szerettetni színészeivel. Ennek hála zseniális pillanatokat is átélhettünk, gondolom csak ezért mentek haza kevesen a szünetben. Fulvio (Anger Zsolt) és dajkája, Concetta (Réti Erika) közös játéka mesteri volt. Könnyű volt elhinnünk, hogy évtizedekre visszanyúló szeretet kapcsolja össze őket. Balogh Erika, aki Fulvio nővérét alakította, megmutatta a nézőknek, hogy micsoda szerencse az, ha egy szép és jellegzetes hanggal élni is tud gazdája. A szereposztás miatt igazán nem panaszkodhatom, az egész társulat kitett magáért. Mókás pillanat volt, amikor a Tulliót alakító Reiter Zoltán lemászott a színpadról, hogy a leesett kelléktőrt visszadobja, így Pestis Vanni fel tudta azt venni.
Bodolay (és a Taviani-Taviani-Morricone trió) darabjának nagyszerű díszletet tervezett Székely László. Az abszolút funkcionális és jelzésszerű díszletek tették lehetővé, hogy ne fulladjon unalomba az előadás. A többszintes színpad, a mozgatható lépcs6kkel és a fel-lehúzható platformmal ideális terep volt a szereplők mozgásához. Bodolay ki is használta a lehet6séget. Így volt az egyik pillanatban ágy, a másikban hánykolódó hajó a mozgatható platform. Nagyon jó ötlet volt a színpadot hátul fényátereszt6 (kém)tükörrel lezárni, s ezzel változtatható méretűvé tenni. A kulisszák mögött felbukkanó szereplők érdekes játéklehetőséget teremtettek.
Mint mondtam, nem ötlet és nem lélek nélküli előadás az Előre hát fiúk! Kevesebb ötlet azonban elég lett volna. A gegek egy része nélkülözhető lenne. Egészen szerencsétlen helyzetbe hozta az előadást, amikor az egyik (ugyebár olasz) szereplő azt mondta indulatában: váfánkúló. Az egyik bigbrádör-sztár szájából közismertté vált tagolatlan mondat természetesen elérte célját: nevetett a publikum. De tovább, mint kellett volna. Így a káromkodás után percekig hallatszó nevetgélés tönkretette a színpadon zajló jelenetet. Az olcsó poén drága lett. Hasonló helyzetet teremtett az a színpadi félreértés, amikor a Tízeket előretörésre szólítja fel egy társuk, szólva imígy: álonzanfan! Mire a második generációs főforradalmár Allonsanfan ennyit mondott: tessék?! Mindenki ismeri a fárasztó jófejet, aki a jesszusomra tessékkel felel...
Igazán tanulságos végigülni a darabot. Nagyon sok kérdést lehet feltenni utána.



(Ökrös Csaba, Petőfi Népe - részlet)


 




 Vissza