Civódás a kastélyban
Napjainkban újra divat a rokokó. És azt hiszem, a prózában beszélő úrhatnám
polgárok ízlésén túl - "aranymackókám, vegyünk valami régi cuccot a nagyszobába"
-, van ennek egy szándékolatlan párhuzama: a szabadság lehetőségét ma is a
mindent szabad közönye helyettesíti.
Aki nem élt a forradalom előtt, az nem ismeri az élet édességét. De a francia
forradalmat mégis éppen azok robbantották ki, akiknek elegük lett az édes
életből. Hiszen egyrészt ismerték, másrészt nem kaptak belőle eleget. A
forradalom kirobbantásában nagy szerepe volt uraikat többé nem tisztelő
szolgáknak, akik rájöttek, az arisztokrácia mindenhol lecserélhető: ágyban,
politikában, vérpadon.
Beaumarchais Figarója felemás helyzetben van. Ura egyrészt kiházasítja, mint
kedvenc inasát és várnagyát, másrészt leendő feleségét nem is szeretőjének,
inkább a vágy titokzatos, ám könnyen megkapható tárgyának akarja. Tárgynak.
Nevetünk ezen a szerelmi histórián, de itt a szerelem egyrészt csupán a szív
regénye, a valódi történet benne a gyönyöré, másrészt ez az intrikával gazdagon
megspékelt darab a francia konyha szabályai szerint meglehetősen összetett
jelenség. Bár a nők körül forog, nem a szerelemről szól. Jóllehet ostromot
látunk, udvarlással, pénzzel, akár paranccsal is, nem kell teljesen komolyan
venni. Ha csak a szerelem marad, eltűnik a lényeg. Ha csak a hatalom, elsikkad a
komédia. Ám a középpontban a megjelenítés módja áll, a vígjáték. Ebben a
világban eltéved, aki túl komolyan veszi.
Kár, hogy ezt az összetettséget nem sikerült a kecskeméti bemutatónak
tudatosítani. Székely László kastélybelsőt ábrázoló díszletében minden fehér,
ami a régi világhoz tartozik. Jánoskuti Márta jelmezei szerint az úr és az úrnő
fehérek, Figaro és Suzanne ruhájában dominál a fekete. S bár Mérő Béla rendezői
koncepciója nem kizárólag a romlott gróf és a romlatlan szolgák ellentétére
épül, ez a színpadkép meghatározza az előadást. Van még egy köztes szín, a zöld:
ilyen Chérubin zubbonya vagy a mindent eltakaró lepel. Az előadás végén azonban
vagy minden összekeveredik a fekete köpenyekkel, vagy az eddigi különbségek
helyett a szereplők hasonlóságára tevődik át a hangsúly.
A nyitójelenetben ugyanúgy vontatott a helyzetet ismertető monológok és
párbeszédek sorozata, mint a második rész elején. A legnagyobb baj azonban az,
hogy végig nem derül ki, mit is akart a darabbal a rendező. Makranczi Zalán
Figarója inkább igazságosztó szépfiú, mint autonóm figura, Danyi Judit
Suzanne-ként nem talpraesett, hanem nagyszájú. Kőszegi Ákos Almaviva grófja a
viccekből ismert arisztokretén, nem velejéig romlott hódító. A feleség
szerepében Balogh Erika egyszerre szenved ura hűtlenségétől és fogadja örömmel Chérubin udvarlását.
Beaumarchais-nál éppen ez a kettősség a lényeg. Figaro erkölcsileg felette áll
urának, de csakúgy, mint a gróf, a legkisebb jelre gyanakodni kezd a feleségére.
Nem bolond, csupán ismeri a világot, amelyben él. Hű akar lenni feleségéhez, de
az asszony feltételezett hűtlenségét azonnal megtorolná. Bár a végén minden jóra
fordul, ennek a világnak össze kell dőlnie. Utána az özönvíz: jöjjön a
forradalom. Az arisztokrácia diszkrét bája helyett a meglehetősen indiszkrét
jakobinus diktatúra.
(Heti Válasz)