Casanova nuova


Csináld magad színház a Casanova nuova (Az új Casanova) című „történelmi Időjáték”. Miként az otthon összeállítható IKEA-termékek. Házi dráma, nem színházi. A rendezők újabban maguk dramatizálnak. Ács János rendező részint versben, részint shakespeare-i prózában jeleneteket montíroz egymás mellé Giacomo Girolamo Casanova életművész élethabzsoló élősdiről, nemzetközi szédelgőről, hamiskártyásról, asszonybolondítóról, az inkvizíció besúgójaként híressé lett hírhedett hősről, akinek sikerült megszöknie az ólomkamrákból, ha nem is úgy, amint regélte 5000 oldalas, 16 éven felülieknek írt mesekönyvében, francia nyelvű Emlékirataiban.

A kecskeméti Kamaraszínház szombaton bemutatott előadásának első másfél órája retorikus locsogás. A második részben cselekvő jelenetek is akadnak. Casanova: Alföldi Róbert. Színészatya-színészanya szakadatlan szerepjátszó gyermeke. Hajszolt szélhámos. Megvesztegető csirkefogó. Van színpadi súlya. A párzási jeleneteket ízléses arányérzékkel oldja meg. Alakítása csúcspontján csupán orra hegye fehérlik elő kámzsájából. Waldstein gróf könyvtárosaként a nyugdíjas csábító keserű undorral kanalaz tálkájából valami pempőt. Sértetten keserű szájízzel kiköp a boldog napok emlékétől. Balázsovits Edit a társulat naivája. Szépséges, eszes komika. Erotikusan kihívó csélcsap. Női szélhámosságával erős ellenjátékosa Casanovának. Balogh Erika eljutott a kortalan színésznő tehetséges állapotába. Vagyis cserfes kislánytól a Tartuffe Dorinájáig széles skálán képes vérbő igazat mondani a színpadon. Igazat néz. Igazat lélegzik. Tele játékkedvvel. Kedvességgel. Gúnyossá érett keserű élettapasztalattal. Réti Erikának is jót tett az idő. Clownszerű méltósággal anyaszínésznő, az elmúlás fölötti finom fájdalom bohóci köntösében. A színészek azt játsszák: ők egyazon színtársulat, és éppen abban a teremben lépnek fel, ahol játszanak. Így mindenki sok szerepben tündökölhet: Király Attila (egyben az előadás koreográfusa) az amorózó, továbbá Sirkó László a drámai atya, és még kisfiúk és kislányok is lötyögve asszisztálnak a játékhoz.

Menczel Róbert kis szigeteket szervezett a lepusztult művelődési házban, ahol a színészek megvethetik lábukat a játszáshoz. Olyan az előadás látványa, mint egy fekete-fehér film a rokokó nevezetes szélhámosáról: Gyarmathy Ágnes jelmezei a fekete-fehérhez hozzáteszik még az ezüstöt: csiki-csuki ruhák, könnyed köpönyegek, háromszögletű kalapok, fátylak. Olyan a Casanova jelmeztára, mintha folyna és alakoskodna az egész világ. Kamondy Ágnes kísérőzenéje jellegtelenül erőtlen, mégis tolakodóan túlzott hangerejű egy tüllfüggöny mögötti alkalmi banda előadásában.

Amúgy Márai Sándor Vendégjáték Bolzanóban (1940) című Casanova-regényének New Yorkban elkészítette verses színpadi változatát: Egy úr Velencéből (A delfin visszanézett kötetben, München, 1978). Farkas Ferenc operát írt belőle. Bemutatta az Állami Operaház (1991).



NSZ • 2004. május 11. • Szerző: M. G. P.


 


  Vissza