Casanova nuova
Csináld magad színház a Casanova nuova (Az új Casanova) című „történelmi
Időjáték”. Miként az otthon összeállítható IKEA-termékek. Házi dráma, nem
színházi. A rendezők újabban maguk dramatizálnak. Ács János rendező részint
versben, részint shakespeare-i prózában jeleneteket montíroz egymás mellé
Giacomo Girolamo Casanova életművész élethabzsoló élősdiről, nemzetközi
szédelgőről, hamiskártyásról, asszonybolondítóról, az inkvizíció besúgójaként
híressé lett hírhedett hősről, akinek sikerült megszöknie az ólomkamrákból, ha
nem is úgy, amint regélte 5000 oldalas, 16 éven felülieknek írt mesekönyvében,
francia nyelvű Emlékirataiban.
A kecskeméti Kamaraszínház szombaton bemutatott előadásának első másfél órája
retorikus locsogás. A második részben cselekvő jelenetek is akadnak. Casanova:
Alföldi Róbert. Színészatya-színészanya szakadatlan szerepjátszó gyermeke.
Hajszolt szélhámos. Megvesztegető csirkefogó. Van színpadi súlya. A párzási
jeleneteket ízléses arányérzékkel oldja meg. Alakítása csúcspontján csupán orra
hegye fehérlik elő kámzsájából. Waldstein gróf könyvtárosaként a nyugdíjas
csábító keserű undorral kanalaz tálkájából valami pempőt. Sértetten keserű
szájízzel kiköp a boldog napok emlékétől. Balázsovits Edit a társulat naivája.
Szépséges, eszes komika. Erotikusan kihívó csélcsap. Női szélhámosságával erős
ellenjátékosa Casanovának. Balogh Erika eljutott a kortalan színésznő tehetséges
állapotába. Vagyis cserfes kislánytól a Tartuffe Dorinájáig széles skálán képes
vérbő igazat mondani a színpadon. Igazat néz. Igazat lélegzik. Tele
játékkedvvel. Kedvességgel. Gúnyossá érett keserű élettapasztalattal. Réti
Erikának is jót tett az idő. Clownszerű méltósággal anyaszínésznő, az elmúlás
fölötti finom fájdalom bohóci köntösében. A színészek azt játsszák: ők egyazon
színtársulat, és éppen abban a teremben lépnek fel, ahol játszanak. Így mindenki
sok szerepben tündökölhet: Király Attila (egyben az előadás koreográfusa) az
amorózó, továbbá Sirkó László a drámai atya, és még kisfiúk és kislányok is
lötyögve asszisztálnak a játékhoz.
Menczel Róbert kis szigeteket szervezett a lepusztult művelődési házban, ahol a
színészek megvethetik lábukat a játszáshoz. Olyan az előadás látványa, mint egy
fekete-fehér film a rokokó nevezetes szélhámosáról: Gyarmathy Ágnes jelmezei a
fekete-fehérhez hozzáteszik még az ezüstöt: csiki-csuki ruhák, könnyed
köpönyegek, háromszögletű kalapok, fátylak. Olyan a Casanova jelmeztára, mintha
folyna és alakoskodna az egész világ. Kamondy Ágnes kísérőzenéje jellegtelenül
erőtlen, mégis tolakodóan túlzott hangerejű egy tüllfüggöny mögötti alkalmi
banda előadásában.
Amúgy Márai Sándor Vendégjáték Bolzanóban (1940) című Casanova-regényének New
Yorkban elkészítette verses színpadi változatát: Egy úr Velencéből (A delfin
visszanézett kötetben, München, 1978). Farkas Ferenc operát írt belőle.
Bemutatta az Állami Operaház (1991).
NSZ • 2004. május 11. • Szerző: M. G. P.