Egy szabad ember
Don Carlos – Kecskemét
Thália Színház, április 10.
"Ember önnek / Csak használatra kell már, semmi másra, / S éppoly kevéssé élhet
önmagáért, / Akár a szem, a fül. A koronáért / Van csak a világon. Abban süllyed
el / Tulajdon lénye és akaratának / Fennkölt joga. Növénnyé aljasult / A
szellem." Ezt Posa márki, "az eljövendők polgára" mondja II. Fülöpnek, a
hatalmába beleittasult és szemlátomást összeomlóban lévő vezérnek. Posa Carlosra,
a romantikus ifjú hősre "tesz", és nemcsak a világról alkotott idealista
eszményei okán, hanem mert igazán és szenvedélyesen szerelmes belé. Alföldi
Róbert Kecskeméten rendezte meg Schiller Don Carlosát, amelyet a választások
első fordulója utáni estén a Thália Színházban, a Vidéki Színházak Találkozóján
láthatott a budapesti közönség; és láthatta azt is, ahogy a vezér, azaz a király
körül a forgóra föllép, majd egy forduló után lelép az udvar.
A nagyszínpadon egyébként kamarajátéktér van: Kentaur rozsdásnak látszó,
tologatható ketrecei, ha kell, szűk teret produkálnak. Ez a Schiller-dráma
minden vonulatát összepréseli és fölhangosítja - a szerelmi és féltékenységi
bonyodalom mégiscsak komplementer teátrális elem az apa-fiú konfliktust átható
hatalmi meccs és birodalmi mámor mellett.
Mert II. Fülöp Alba herceget akarja Flandriába küldeni - a vérfürdő és kegyetlen
megszállás részleteiről a történelemkönyvekből tájékozódhatunk -, a fiú, Carlos
viszont maga szeretne menni, és nemcsak azért, mert emberségesebb ember lévén
szánja a megszálltakat; nem is csak azért, mert szeretne végre leválni a
szeretetlen papáról; hanem leginkább azért, mert olyan szerelmes a
mostohaanyjába, Erzsébetbe, hogy - ha nem kerülhet hozzá mindenkinél közelebb,
márpedig nem kerülhet, akkor - mindenkinél távolabb szeretne kerülni tőle.
Alföldi számos ötletet épített bele az előadásba; úgy működnek ezek, mint mély
vízben a pillérek: csak rájuk kellene lépni. Ilyen a szabott ritmusban hallható
mikroport, a piros, illetve fehér fényű elemlámpa, az egyetlen bútordarab, a
tonettszék - és akad még jó néhány. Az már a koncepció része, hogy nemcsak a
Főinkvizítor, hanem Posa márki is vak (igaz, a Főinkvizítor vaksága nemigen
mutatkozik, hiszen csak áll az egyik ketrec tetején). Az is, hogy Erzsébet
mindvégig - értsd: mindvégig - nyilvánvalóvá teszi, hogy viszontszereti a
mostohafiát. Az is, hogy Carlos tehetetlen, ám forró barátsággal szereti a
szerelmes Posát. Az is, hogy Fülöp király egy tiszta pillanatában rálát
udvaroncai silányságára - és közvetve önnön tragikus vétségére is (egyáltalán:
van tiszta pillanata!). És az is, hogy a személyiség belső szabadságát áhító
Eboli saját súlyos drámája révén rádöbben rabságára - és szinte maga méri magára
a halált, amikor Domingo atya késébe fut.
Don Carlos: a szabad ember - bármennyire kötik és szabályozzák az udvari regulák
és saját szenvedélyei. Körötte pedig mindenki rab.
A színészi alakítások egyenként és olykor önmagukon belül is egyenetlenek.
Két igazán erős szerepformálás van: Makranczi Zalán Carlosa és Balogh Erika
Ebolija. Makranczi a mai színészi felhozatalban igazi ritkaság: romantikus
hős, ráadásul nemcsak kívül, hanem belül is; ilyent írt a Schiller. Ugyanakkor
igazán modern (ezt is Schiller írta): ilyen alakokkal teli van a város, nem
eléggé, teszem hozzá. Makranczi jó a lángolásban, jó az összecsapásban, jó az
állhatatosságban - és jó, amikor Fülöp és a Főinkvizítor alkudozása alatt csak
rója a köreit fáradhatatlanul. Szabad ember, mondom.
Balogh Erika Ebolija - nyilván nem véletlenül - a vele való közös jelenetben
izzik föl, aztán úgy marad. Szenvedélyes és szenvedélyvezérelt asszony, ez
utóbbi az ő tragikus vétsége. Balogh Erika szinte demonstratívan mutatja meg a
nő lelkiállapotának a változását, amikor Ebolija rádöbben, hogy Carlos nem őt
szereti: szép ív ez, pontos lélektani rajzolat.
Kőszegi Ákos Fülöp királya igazi triplázás a darabban: hajdanán Carlost, később
Posát játszotta a színész, mert adottságai kétségkívül hajlamosítják a
romantikus szerepekre. Ebben az előadásban az Erzsébettel való nagyjelenetében -
amikor az asszony mellesleg a megrendüléstől elvetéli gyermeküket - a legjobb,
de a Carlosszal való összecsapásban is hiteles. Ha egyedül marad, akkor rátesz
egy lapáttal a romantikus klisékre: monumentálist akar mutatni, de csak
teátrális lesz.
És számos szereplőt alig érteni: rosszul beszélnek, rosszul intonálnak, rosszul
gazdálkodnak hangjuk erejével. Ezen túl is kár Alba herceg jelentéktelenségéért,
Domingo atya egysíkúságáért, az elején fölléptetett hercegnők eltüntetéséért.
Posa márki szerepében Kedvek Richárd belevész a vakságba; Kéner Gabriella
Erzsébet királynője pedig eléggé üres forma mindössze (bár a mániákus mosdási
jelenet tartalmat is mutat).
A Schiller-dráma erényeit meggyőzően mutató rendezés a színészi deficit miatt
kevésbé meggyőző előadást eredményezett. Illetve nem is a meggyőzésben volt
hiány, hiszen a rendezés hangsúlyai és eszközei igazán mutatják magukat -
maguktól mintegy. Carlos és Eboli "elvitte a tejfölt".
Csáki Judit – Magyar Narancs, 2006. április 20.