Balogh Erika arcai
Életrajzát nézve valósággal meglepett, hogy nem
kecskeméti születésű, s még csak nem is itt él, olyannyira idetartozónak
éreztem.
- Valóban csak a próbák és előadások idején vagyok ebben a városban, azaz elég
gyakran, főként 1998 óta, amióta éves szerződés köt a Kecskeméti Katona József
Színházhoz. Kiskunfélegyházán születtem, később Cegléden laktunk, most a
fővárosban élek, mégis nagyon régi szálak fűznek ehhez a városhoz. Ez eleinte
nagyon szomorú kötődés volt. Igen beteges gyerek voltam, gyakran kerültem be
Kecskemétre a katonai kórházba. Az, hogy felnőtt koromra ilyen erős, mokány kis
ember lett belőlem, máris ennek a városnak köszönhető. Még egy magánéleti
jellegű nagy ajándékot kaptam ettől a várostól. Nagyon zárkózott ember voltam
világéletemben, ezért is értékelem nagyra, hogy ebben a városban találtam meg
életem legnagyobb barátságát. A nevét is büszkén említem fel, hisz dr. Bálint
Ágnes a Kéttemplom-Galéria megálmodója, megteremtője. A hozzá és családjához
fűződő barátság nahgyon sokat ad nekem, nagyon sok nehéz pillanaton segített át
már eddig is. Másik érdekes színfoltja a kecskemétiségemnek Nunció, a piactéri
éttermet vezető igazi déli olasz fiatalember, akivel már vagy öt éve vagyunk
fantasztikusan jó baráti kapcsolatban. Minden előadásunkon itt van, utánunk jön
a pesti előadásokra is, s aztán szenvedélyes színházkedvelőként széles körben
meséli az élményeit. Ha egészen őszinte akarok lenni, azért is vagyok olyan
gyakran Kecskeméten, hogy idevalósinak gondolt, mert az ezekhez hasonló
apróbb-nagyobb kötődések miatt nagyon jól érzem magam ebben a városban.
- Milyen családi indíttatás vezette erre a pályára?
- Gyakran és büszkén szoktam hangsúlyozni, hogy - a szó nem pejoratív értelmében
- én egy igazi földszagú parasztlány vagyok. Viselem ennek a bélyegét, de nagyon
erősen hordom magammal a kunsági ember erejét is. Hihetetlen szívósság és
energikusság van bennem, s nagyon figyeltek kisgyerekkorom óta a szüleim is
arra, hogy ez igazi értékké váljon. Édesanyámmal rengeteget olvastunk. Külön
figyelmet szentelt annak, hogy kifejezően, szépen, jól artikuláltan tanuljak meg
magyarul beszélni. Kisiskolás koromban már sorra nyertem a különféle szavaló és
prózamondó versenyeket, középiskolás koromban pedig az
országos Kazinczy-díjat is magaménak tudhattam. A szülői késztetés jelentőségét
Csak most érzem igazán és nemcsak azért, mert végül is életpályámmá vált a szép
magyar beszéd gyakorlása, hanem azért is, mert ma már látom, mennyire nem divat
ez: mennyire nehéz például a mai gyerekeket rávenni arra, hogy ne úgy
beszéljenek, ahogyan - tisztelet á kivételnek - a lealacsonyodott médiakultúra
diktálja ezt a számukra. Ezt a valamikor otthonról kapott indíttatást ma már
küldetésnek érzem. Nagyon sokat járok külföldön, s azt látom Olaszországban,
Franciaországban, Ausztriában, Németországban, hogy ott mindenki büszke a
nyelvére. Például a kis osztrák faluból származó vjlághírű síbajnok, Hermann
Mayer kiválóan beszéli az anyanyelvét méghozzá tájszólásban, amiért nem lenézik,
inkább különösen nagyra értékelik a honfitársai.
- 1981-ben diplomázott, s úgy tudom, fantasztikusan jó, legendás hírű osztályba
járt.
Kazimir Károly volt az osztályfőnököm. Iglódi István volt a zenés mesterség
tanárom, s a teljesség igénye nélkül felemlítve Kulka János, Kubik Anna, Forgács
Péter, Incze Józsi, Lang Györgyi, Bubik István voltak az osztálytársaim. Már
főiskolás koromban címszerepeket játszó, szerződtetett színész voltam a
Tháliában, friss színészként például rögtön Natasát játszottam a Háború és
békében. Tizenöt éven át úgy havi 38 körüli előadásszámmal léptem a közönség
elé. Feledhetetlen előadások voltak ezek, példám a Hétfejű tündér, A kék madár,
A tenger asszonya. Számomra egyik legkedvesebb a Szikora-féle Rómeó és Jeannette
című darab, melyben Júliát játszottam.
- Régi szenvedélye a lovaglás és a motorozás. Hogy fér meg egymás mellett ez a
két oly különböző hobbi?
- Tudvalevő, hogy Budapesten már régóta nem lehet gyorsan közlekedni, legfeljebb
csak motorral. Innen az egyik szerelem, aminek egyébként nagyon sok filmben is
hasznát vettem. A ló számomra a szabadság és természet jelképe, ily módon
kimaradhatatlan az életemből.
- A számtalan tévéjáték, kabaréjelenet és filmszerep (Jancsó-filmek, Szamba,
amerikai filmek epizódszerepei vagy éppen a legnagyobb világsztárok
szinkronhangjának nyújtása, rádiójátékok készítése, stb.) mellett színházi
színészként öt éven keresztül próbálta a szabadúszást is.
- Ez úgy történt, hogy 1 993-ban megalakult a Művész Színház, s tőlünk egy egész
társulatot szabadon bocsátottak. Ez egy kegyetlen és könyörtelen időszak volt
főként az idősebb színészgeneráció számára. Mi fiatalok hamarabb jutottunk
szerepekhez. Sokat játszottam Újpesttől kezdve Dunaújvároson át Székesfehérvárig
sok helyen az országban, csak sajnos, a megszokott közösség hullott szét
körülöttem.
- Hogy került Kecskemétre?
Bodolay Gézát évtizedek óta ismerem, már a pesti rendezései idején is próbált
felkérni szerepekre, de ezek főként egyeztetési problémák miatt nem jöttek
össze. Abban a percben, ahogy Kecskeméten színházat kapott, hívott engem is.
-A Színház- és Filmművészeti Főiskola, ma már Egyetem lassan évtizede oktató
tanáraként minden bizonnyal közvetlen rálátása van arra, mennyiben változott
mára a színészképzés.
- Úgy érzem, nem jó irányú a változás. Én még a régi Várkonyi-féle főiskolára
esküszöm, aminek jellemzője volt többek közt az is, hogy kimondhatatlanul nagy
tekintélye volt az idősebb, tapasztalt színészkollégáknak. Ha például kezdő
koromban Tolnay Klárival vagy Sinkovits Imrével játszhattam együtt, egészen
biztos, hogy minden szavukat, mozdulatukat lestem, ittam magamba, hogy amennyit
csak lehet vagy bírok, eltanuljak tőlük. A ma kezdő színészgenerációban ez a
fajta tekintélytisztelet már nemigen érhető tetten. Hihetetlenül nagy önbizalmat
plántálnak beléjük már az iskola falain belül, hihetetlen nagy önbizalommal
lépnek ki az életbe, ami valahol biztosan nagyon jó is, de nagyon nagy a
veszélye annak, hogy ezzel igen nagy csalódásoknak is kiteszik magukat - annál
is inkább, mert a ma kijövő fiatal színész pályán maradásának esélyei már
nagyságrendekkel kisebbek, mint akárcsak az én időmben is volt egy fiatal
színészé. Külső szemmel nézve védtelennek, s nézzék el nekem, éretlennek érzem
őket úgy a hirtelen jött sikerek, kérészéletű sztárságok megéléséhez, mint az
azt követő hullámvölgyek feldolgozásához. Ám mint tanáruk, s kollégájuk, minden
erőmmel velük vagyok: Igyekszem megértetni, hogy ez egy hosszú távú pálya
örömökkel és buktatókkal, s hogy ki lesz közülük az, aki alakításával,
kitartásával, maradandó értékek nyújtásával kivívja majd a szakma és közönség
osztatlan elismerését, nem pár év alatt fog eldőlni.
- Kecskeméten a létező összes női klasszikus szerepet eljátszotta az Ember
tragédiája Évájától kezdve a Bánk bán Gertrudisán át a Don Juan Donna
Elvirájáig. Ezekhez képest szerepkörváltásnak tűnik az idei őszi bemutató, a
Tasnádi testvérek Malacbefőttjében Mámorné Jolán karakterszerepe. Hogyan éli ezt
meg?
- Ez egy remek darab, remek író tollából, kiváló rendezésben, s ragyogó
szereposztásban, ahol még a fiatal színészkollégák is a tudásuk legjavát adják.
Elmaradhatatlan a sikere nem csak az itteni, hanem a fővárosi előadásoknak is,
ami azért jelent valamit. A darab arra tanít színészt és közönséget egyaránt,
hogy tessék elfelejteni a kicsinyes napi gondokat és nevetni szívből, igazán...
Számomra az új szerepkör szokatlan és izgalmas kihívás. Különleges élményt ad,
hogy ezt másokkal együtt ilyen szinten sikerült megoldani. Még egy dolog
kikívánkozik belőlem a kecskeméti szerepléseim kapcsán. Sok idejövő
színészkolléga véleményét osztom, amikor megállapítom, hogy még egy ilyen
hihetetlen munkabírású, munkájára igényes, azt minden másnak alárendelni tudó
műszaki gárda, mint ez a kecskeméti, az országban sehol máshol nem található.
Sok apró gondtól mentesíti ez az itt játszó színészeket is. Köszönet érte!
- Idén van huszonöt éve a pályán. Mi adja hozzá a hitet?
- Hiszek a szó erejében, a művészet erejében, a zene erejében, a szépség
erejében. Hiszek a családban. Jó érzés azt látni, hogy gyerekek a szüleikkel
ünneplőbe felöltözve színházba jönnek. Jó érzés azt tudni, hogy míg sokan a
plázákban és a tévé képernyője előtt az aktuális sorozatokat nézik, addig engem
és kollégáimat verset mondani hívnak kisebb közösségekbe: iskolákba, nyugdíjas
házakba, klubokba. Bár itt a mi szereplésünk tagadhatatlanul kisebb ovációt kap,
mint egy valóságshow épp befutott sztárjának szervezett utcai közszereplése,
mégis: miközben mondjuk a verset, tudjuk, ez is a valóság, erre is van igény, s
nekünk ez a dolgunk, ez a hivatásunk: értelmes, igaz szavak erejével hatni.
- Mégsem szeret nyilatkozni. Egy pesti kollégától tudom, hogy fővárosi újságírók
számára már szinte elérhetetlen, s a Köztérnek adott interjú most amolyan fehér
hollónak számit, amit ezúton is köszönök.
- Valóban nem szívesen adok interjút, mert a mai lapok többsége inkább az ember
magánéletére kíváncsi, pedig én a munkámon keresztül az élet sokkal intimebb
titkait árulom el…
Kada Erika, Köztér, 2003. november