Eugéne Scribe Adrienne Lecouvreur című műve egyrészt well-done, másrészt igazi atelier-dráma, amennyiben kerekded, fordulatos sztorija van, a színházról szól, és színésznő a főszereplője. Amúgy pedig igazi zsótéri csemege: tökéletes összeházasítása a helyek szellemének.
A nagyrészt üres játéktér két szélén folytatódnak a színház előterében a közönség kényelmét szolgáló bőrfotelek (azazhogy az egymás mellé állított, ilyenformán széksort képező sötét műbőr ülőalkalmatosságok), hátul színpad, amely olykor színpad, olykor rejtekszoba. Ettől a terem üres első fele néha a nézőtérhez, máskor a színpadhoz tartozik - erre erősít rá, hogy a szereplők sokszor velünk együtt nézik, ami a színpadon történik.
Zsótér rendezésének alapeleme Ambrus Mária díszlete, ahogyan ez szokásos; ugyanígy Benedek Mari jelmezei, melyeknek apró részleteire érdemes ezúttal jobban figyelni, az egyenes vonalvezetésre, a "jelmez a jelmezben" trükkökre. De most nemcsak erről van szó, hanem valódi mozgalmasságról is: ármány és szerelem a színen, in concreto és in abstracto, tehát mindenki, a busszal érkezett közönség meg a vájt szemű pesti farmergatyás is megkapja, ami a pénzéért jár.
Adrienne, a Comédie Francaise sztárja beleszeret Maurice szász grófba, Kurland hercegébe, aki viszontszeretni látszik ugyan őt, de határozott vonzalmat mutat a befolyásos Bouillon herceg még be-folyásosabb felesége iránt is. A csapodár férfi valójában mellékszereplő; az teszi naggyá, akik és ahogy lángolnak érte. Adrienne pedig nagyon, míg a hercegnő életre-halálra vívja hiúsági harcát.
Van két hiánytalanul remek alakítás - Börcsök Enikő Adrienne-je végig lebilincselő, a legvégén pedig (ez Zsótérral közös érdem!) frenetikus; Balogh Erika Hercegnője pedig mezítlábasan elegáns fúria, dallamos beszéde, vállvonogatása félelmetes.



(Magyar Narancs)

 


  Vissza